צעדים ראשונים בדרך לאפס פסולת

קל מאד להיקלע לאורך החיים המהיר וטלטלות היום-יום של העיר הגדולה נכון? קמים בבוקר, מתדלקים עם כוס קפה זריזה בתחנת הרכבת ובצהריים סוגרים את הפינה עם טייק-אווי בסנדוויץ'-בר הקרוב למשרד.

אנחנו חיים את הרגע, כל רגע, ולעתים עסוקים מכדי לחשוב אפילו חודש קדימה, הרי למה לנו להעסיק את עצמנו בעניינים אשר טרם קרו בעוד עלינו להתמודד עם העליות והמורדות של חיי היום יום (אימיילים במשרד, וואטסאפ לחבר'ה וחוזר חלילה). אך כעת, אנחנו ניצבים פנים מול פנים אל מול שנים רבות של זיהום, צרכנות ותיעוש אינטנסיביים אשר פגעו בכדור הארץ וכנראה גם בעתיד שלנו.

קיימות היא בלב המגמה העולמית של צמצום השימוש בפלסטיק, בין אם זה כוסות קפה לשימוש חוזר או חרם על קשיות שתייה. בתוך זה, לא מעט אנשים הלכו צעד אחד קדימה כדי לעשות את שלהם למען הסביבה על ידי הימנעות כוללת משימוש בכל מוצר אשר יוצר פסולת, מכל סוג שהיא.

מהו אורח חיים Zero Waste (אפס פסולת)
אנשים אשר אימצו אורח חיים "אפס פסולת" מבינים שנכון לעכשיו כמעט ולא אפשרי לקיים אורח חיים זה בצורה מלאה, אך הם שואפים לחיות במצב בו אינם מעורבים בהטמנת פסולת למשל ע"י שימוש בכלי אחסון רב פעמיים במקום ההישענות על תהליך המחזור של מכלים ואריזות חד פעמיים. מדובר גם בצמצום הצריכה של פריטים לשימוש קצר טווח כמו למשל פריט לבוש זול שכנראה לא ילבש יותר ממספר פעמים. ניתן לשלב אפס פסולת בכל האספקטים של החיים, למשל בקניות מצרכים, ניקיון הבית ואפילו היגיינה אישית.

הכנה היא המפתח להצלחה
לפני הקפיצה למים וההימנעות המוחלטת מפלסטיק חד פעמי, כדאי לבצע מחקר קטן ולאסוף פריטים מרכזיים אשר יקלו על המעבר מצרכן פלסטיק כפייתי לצרכן בר קיימא. בהתחלה, אין צורך להרחיק לכת, אפשר להכין או לקנות כמה שקי מוצרים לרכישה בתפזורת. סביר להניח שתוכלו למצוא בבית או אצל חברים כמה צנצנות זכוכית או בקבוק שתיה רב פעמי. בשלב מאוחר יותר, ניתן לקנות סכין גילוח רב פעמית או חמאת שיאה טבעית במקום קרם הלחות הרגיל, אבל, קחו את הזמן…על מנת לקבל השראה, ניתן לעקוב אחרי בלוגרים ותנועות רלוונטיות בעזרת האשטגים ברשתות החברתיות (#אפספסולת #מינימליזם #zerowaste וכו') ולברר איפה ניתן למצוא חנויות אשר מאפשרות צרכנות ברת קיימא.

אבל מה עם האוכל…
אפשר לומר בביטחון שרובנו אוהבים להיות יצירתיים במטבח… מרק חם ומפנק, דאל עסיסי עם אורז, דייסת שיבולת שועל של ערב עם בננה ואגוזים טחונים מעל… לפני שאתם עוצרים ואומרים – אבל האורז והעדשים מגיעים באריזות פלסטיק! התשובה הקלה היא לא. ועל מנת להצליח בזאת יש להיות יצירתיים, ניתן לרכוש את האוכל בחנויות למילוי חוזר ובחנויות אשר מחזיקות מצרכים בתפזורת, סביר להניח שחנות כזו נמצאת במרחק נסיעה קצרה מביתכם.

זה עלול להיות קצת מאתגר בהתחלה אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, זה קל ממה שאתם חושבים! כל מה שעליכם לעשות הוא להגיע מצוידים בכלים לשימוש חוזר, בין אם זה קופסאות, שקים רב פעמיים או צנצנות שמצאתם בבית, ניתן לשקול אותם בחנות, לכתוב את המשקל על המכסה ולהתחיל למלא בכל טוב.

לא רק שזה מונע פסולת של אריזות, זה גם מאפשר לתכנן מראש את הארוחות, לאכול בריא וטרי יותר, לחסוך כסף ולמנוע בזבוז של אוכל.
אחד מיתרונותיו הגדולים של אורח חיים זה הוא האפשרות לבחור כמה לקנות, ניתן למלא אפילו חופן או קמצוץ מכל מצרך ולהימנע מהקניה
הרגילה באריזות אשר משקלן יחד עם גורלן – נקבע מראש.

אל תהיו קשים עם עצמכם
אף אחד מאתנו אינו מושלם, גם המאסטרים הגדולים ביותר באורח החיים הזה נאלצים לקנות איזה שוקולד עטוף באריזה ברגע של משבר, זה טבעי ואתם לא אשמים! תנו לעצמכם טפיחה על השכם, חשוב מאד להעריך את הצעדים הקטנים אותם ביצעתם, מדובר בשינוי גדול לאורח החיים והמרחק אליו אתם תגיעו תלוי ברצון שלכם בלבד. עשו את הטוב ביותר שביכולתכם – אל תרגישו שעליכם להיות מושלמים.

מעבר לאורח חיים אפס פסולת לא צריך לגרום לכם לזרוק את כל מה שיש לכם ולקנות במקום כלים חדשים מנירוסטה ובמבוק. במקום זאת עליכם לעשות שימוש במה שכבר קיים בבית ואז במידה ומשהו חסר או דורש החלפה – לבחור במוצר אשר יחזיק לזמן רב יותר, במידה ומצאתם מוצר משומש – עוד יותר טוב! זכרו להיות אדיבים עם עצמכם, כל מסע מתחיל בצעד קטן.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן