מה הבעיה עם אופנה מהירה?

אין צורך לפרט את נתוני צריכת האופנה בישראל, אנחנו יודעים שישראלים קונים בגדים. הצלחתם של אתרי אופנה מהירה בישראל רק מוכיחה את מה שכבר ידענו- אנחנו אוהבים לקנות בגדים. ובזול. מה שכן נפרט,
הוא את המחירשאנחנו משלמים עבור הבגדים שלנו, ואיך אנחנו הצרכנים, משלמים הרבה יותר מכסף – משלמים בבריאות שלנו.

 
נתחיל מההתחלה – חומרי הגלם של תעשיית האופנה.


כותנה מהווה את הרכיב העיקרי, 43% ליתר דיוק. כן, כותנה מרגישה נעימה על הגוף, היא טבעית, רכה, וגדלה בשדה- מה הבעיה? בדיוק. היא גדלה בשדה. היא דורשת כמויות גדולות של מים, אדמה וחומרי הדברה לגידולה. טוב בסדר, אז מעכשיו נקנה רק פוליאסטר! האמנם? האמנם תיקנו פוליאסטר שמיוצר מדלקים פוסיליים ואינו מתכלה? יותר מכך, כביסה אחת של בגדי פוליאסטר יכולה לפלוט כ700- אלף סיבים מיקרופלסטים הפולטים רעלנים ויכולים להגיע אל שרשרת המזון שלנו דרך המים. סיבי פוליאסטר הם כאן לנצח.

אוקי אוקי אוקי. נישבע כולנו אמונים לסוודרים רק מצמר אמיתי! מצטערת לאכזב, טביעת הרגל של הבדים הטבעיים, היא הגדולה ביותר. לצמר לא רק מוקצים שדות גדולים, מים ודגנים למזון, הם גם אחראים לפליטת גזי חממה (נחשו איך).

מלבד חומרי הגלם, גם תהליכי הייצור תורמים לזיהום הסביבה. הכנת הסיבים והחוטים, טוויתם לבדים, צביעתם והגימור הסופי- כולם תהליכים בהם כמויות מים גדולות מתבזבזות, וכימיקלים מעורבים. מעל 1,900 סוגי כימיקלים מעורבים בתהליכי הגימור, ומתוכם, 165 כימיקלים, מוגדרים כמסוכנים עבור האדם והסביבה. צביעת בד יכולה לבזבז 150 ליטרים של מים לקילו של בד, ובמדינות מתפתחות המים חוזרים ללא סינון אל מקורות המים. רק שאריות הבד שנשארות בסוף תהליך הגזירה של הבדים, מהוות בעצמן 20% מפסולת התעשייה.

חשבתם שסיימנו? לא בדיוק. אופנה מהירה לרוב אינה מקומית, היא מיובאת אלינו ממדינות מתפתחות. ומשם, הדרך אלינו היא ארוכה. אמנם השינוע מהווה רק 2% מסך הפליטות של התחבורה, אבל, מיוצרים עבורו מוצרי לוואי רבים- אריזות, תוויות, מדבקות, קולבים ושקיות.
כל אלו מסיימים את חייהם הקצרים בפח.

 

מה אנחנו יכולים לעשות?


מחקרים מראים שאם נכפיל את מספר הפעמים אותו אנחנו לובשים בגד מסויים- פליטות גזי החממה יכולות לרדת בכ- 44%. מטורף, לא? אז מתוך הנתון הזה אספנו עבורכם כמה דרכים:

1. קנו יד שנייה. אוצו רוצו לחנות הוינטאג’ הקרובה לביתכם. רוצים לקנות אונליין? אין בעיה, יש לא מעט חנויות יד שניה שוות ברשת. אופנה מעגלית טובה לסביבה.
2. החלפות בין חברים. תמיד אפשר למצוא מכירת יד שנייה בשכונה, או חברה שבדיוק קראה מארי קונדו.
3. מתחתנים או אירוע גדול בפתח? בשביל מה להיתקע עם שמלת פאר בארון? תשכירו חליפה או שמלה במקום לקנות. גם העולם וגם ארון הבגדים יודו לכם.
4. תיקונים במקום קניות. בעולם השפע שמציע לנו כל טוב, קרע אחד בג’ינס ואנחנו זורקות לפח. רגע, חכו. אפשר ללכת לתופרת, לשנות גזרה, לעשות מכפלת.
5. אם אתם חייבים לקנות- קנו תוצרת מקומית, איכותית, בסחר הוגן, שתחזיק לכם זמן רב יותר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן