איך למנוע בזבוז מזון? מדריך לאחסון נכון

מחקר משנת 2009 קבע כי 32% מסך המזון המיוצר מתבזבז. הכוונה ב"מתבזבז" היא או מתקלקל או נזרק. משמע, כ- 1.3 ביליון טון בשנה של מזון, לא נצרך ע"י אף אחד.

ראשית, כדאי להבין באילו שלבים של ייצור מתרחשת זריקת המזון. במדינות מתפתחות רוב המזון המבוזבז נזרק בשלבי הייצור והעיבוד, בעוד שבמדינות מפותחות רוב המזון נזרק בשלבים מאוחרים יותר- בהפצה או אצל הצרכן עצמו.

אם ניקח את סך המזון שנזרק רק במדינות המפותחות, מדובר על כ 222- מיליון טון כל שנה.
כמות מזון השווה בגודלה לכל מערך ייצור המזון של אזור אפריקה שמדרום למדבר הסהרה. הסיבות לזריקת המזון במדינות המפותחות, הן אגירת יתר של מזון בסופרים, וכתוצאה מכך קלקול, פגמים במוצרים, או תוקף שעבר זמנו.

לא רק שהמזון עצמו מתבזבז, האנרגיה הנדרשת לייצורו מתבזבזת גם היא – שטחי האדמה והמפעלים, המים, כוח העבודה, האריזה והשינוע. ובסוף חייו של המוצר, כשהוא נלקח מפחי הזבל שלנו, לא רק שהוא מכביד על מערך שינוע נוסף, הוא גם נלקח אל עבר שדה חלקאי או אתר הטמנה, שם הוא נרקב ופולט את גז החממה מתאן.

אם כך, לנו הצרכנים, מונחת אחריות גדולה על הכתפיים. חשוב שנדע איך לאחסן את המזון שלנו על מנת למנוע כמה שפחות את זריקתו ואת טביעת הרגל האקולוגית שהוא עלול להותיר.

 
קררו את האוכל

טמפרטורות קרות מונעות מבקטריות לגדול ולהתרבות, ומאטות את תהליכי הריקבון. אוכל מוכן, שאריות וירקות ופירות ניתן גם להקפיא כשצריך.

 
את השאריות קררו במנות נפרדות

כך הן יתקררו מהר יותר ויישארו לאורך זמן. שאריות של מאכלים חמים- הכניסו מיד למקרר. השתדלו לא למלא את כלי האחסון עד הסוף, אוויר קר צריך להיכנס לתוך הקופסה ולקרר אותו. השתמשו בשאריות מהמקרר תוך יומיים שלושה, והקפיאו את המאכלים שלא תאכלו עד אז. שיטה טובה היא להניח את השאריות בקדמת המקרר במקום ניגלה לעין, כדי שלא נשכח אותם.

 
עשו שימוש נכון במגירת הירקות

מגירת הירקות יכולה להאריך את חיי הירקות והפירות שלנו. פירות וירקות מפרישים הורמון שנקרא אתלין כשהם מבשילים. ההורמון הזה נהדר אם רוצים לזרז את הבשלת האבוקדו שלנו, אבל עבור העלים הירוקים שלנו וירקות אחרים, לא כל כך.
למזלינו, לשם כך נועדה מגירת הירקות במקרר שלנו. כשאנחנו סוגרים את מגירת הירקות באופן הרמטי, אנחנו למעשה כולאים את האתלין מלהתפשט אל חלל המקרר ומונעים קלקול של מוצרים אחרים.

מגירת הירקות עובדת ביעילות מירבית כשהיא מלאה עד שני שליש. אם תעמיסו עליה המזון לא יוכל לנשום והמשקל של הירקות הכבדים יפגע בירקות הרכים יותר.
מלפפונים וירקות ירוקים נוטים לקפוא בקלות, לכן מומלץ לעטוף או לכסות אותם במגבת בד.

 
השתמשו בצנצנות זכוכית אטומות

צנצנות אטומות מצוינות להארכת חיי המדף של מוצרי מזווה יבשים. הן מונעות התפזרות, מגינות על המזון מפני עשים או לחות,

 ושומרות על הטעם והטריות. רצוי לאחסן בקופסאות זכוכית אטומות כל מוצר יבש שאריזתו נפתחה- קמחים, סוכרים, דגנים יבשים,

 תבלינים, פירות יבשים, מאפים או ביסקוויטים, ולהשתדל לשים במקום יבש ומוצל. אם אין לכם מספיק צנצנות, אפשר גם להשתמש

 בשקיות "זיפ-לוק" משימוש חוזר עם סגירה.

 
עלים ירוקים

עבור עלים ירוקים כמו נענע, פטרוזיליה עלי מנגולד ודומיהם, כדאי ורצוי להכניס אותם לקופסה אטומה ולהכניס גם מגבת בד לספיגת הלחות. הם יאריכו לכם ימים במקרר, ותוכלו להשתמש בהם מבלי לברור אותם.

לסיכום, למדנו שביזבוז מזון הוא אינו דבר שרחוק מאיתנו, אלא נמצא ממש כאן מתחת לאף שלנו. שמירה על המצרכים שלנו טריים, לא רק תחסוך לנו הוצאות, אלא גם תחסוך במים, שטחים ומשאבים, ותפחית את טביעת הרגל האקולוגית שלנו.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן