שיטת הקשב – לגדל ילדים ללא חיתולים

מהי שיטת הקשב (Elimination Communication)?

התינוקות שלנו חווים את תהליך העיכול בצורה עוצמתית, ויש להם שליטה בסוגרים כבר מלידה. בשיטת הקשב, אנו מעודדים את השליטה הזו ואת האינסטינקט הטבעי. במקום לנקות קקי מהטוסיק, אנו מציעים להם להתפנות בשירותים באופן יזום, והם משתפים פעולה. אנו עוזרים להם לפתח הרגלים נכונים, לשמור על העור העדין, ולנו יש פחות עבודה ופסולת.

למה כדאי ליישם את שיטת הקשב?

בארבעה משפטים – זה הדבר הטבעי והבריא לתינוקות שלנו. זה חוסך לנו עבודה. כדי לתת מקום ומשמעות לתחושות הגוף של התינוקות שלנו. לשמוח איתם בהצלחות שלהם בכל תחום – וגם בזה. כדי לחסוך מילדינו תהליך גמילה שבמקרים רבים עשוי להיות עבורם מפחיד, מתסכל וממושך. כפי שאנו נותנים לילדינו מענה על כל צורך בסיסי אחר – אוכל, מלבוש, אהבה, כך אנו יכולים לענות גם על הצורך להתפנות. זה כל כך פשוט בשבילנו, אז למה לא בעצם?

נולד לנו תינוק/ת – מה כדאי לדעת?

קודם כל – מזל טוב! קחו לכם קצת זמן להתרגל לאדם החדש שהגיע אליכם, ותנו גם לו קצת זמן 🙂 מחזור הטיפול בתינוקות כולל שינה, האכלה, וזמן ערות קצר שמוקדש לטיפול ומשחק. בזמן השינה, כמונו, תינוקות לא עושים פיפי/קקי. כאשר הם מתעוררים הם בדרך כלל צריכים להתפנות, והם גם רעבים. כשהם אוכלים, פעולת היניקה גם היא מעוררת אצלם את הצורך להתפנות. התינוקות מודעים למתרחש אצלם בגוף לקראת שחרור הצרכים, וניתן לראות זאת כאשר הם נעים בחוסר נוחות.

כדאי להתחיל בשיטת הקשב כשהתינוק/ת בני כמה שבועות. אני ממליצה להתחיל ממשהו פשוט – לשים לב מה קורה לתינוקות שלנו כשהם מתעוררים, וכשהם אוכלים. לנסות לזהות מתי הם מתפנים, ואילו תנועות מלוות לכך. לצורך זה אפשר להוריד את החיתול לכמה שעות במהלך היום.

אפשר להשכיב את התינוק/ת לישון או לשחק במהלך היום ללא חיתול, על משטח מגן. אפשר להאכיל את התינוק/ת כשהם בלי חיתול, ולהחזיק סביב הטוסיק בד סופג. (קקי ופיפי של תינוקות יונקים מתכבס בקלות, ואפשר לשטוף קלות לפני שמכניסים למכונת הכביסה). אחרי מספר תצפיות כאלה, כנראה שתדעו מתי התינוק/ת שלכם נוהגים להתפנות. יופי! אפשר להתחיל לקחת אותם לשירותים 🙂

איך לוקחים תינוקות להתפנות?

בדרך כלל לוקחים תינוקות יונקים להתפנות בכיור. הקקי שלהם הוא במרקם יוגורט ונשטף בקלות. מחזיקים את התינוק/ת כך שגבם צמוד לחזה או לבטן שלנו, וידינו אוחזות ברגליהם מאחורי הברכיים כך שהטוסיק מעל הכיור. שואלים:  ״יונתן, אתה רוצה לעשות פיפי/קקי?״
נהוג לעשות קול מייצג כמו ״פששששש״ לפיפי או ״א א א״ לקקי. ונותנים לקטנים הזדמנות לעשות את שלהם. יצא משהו? נהדר!
זה הזמן לשבח ולהלל את הקטנים שלנו: ״יופי איילה, עשית פיפי!״ כאשר אנו שמחים בהצלחתם, אנו מעוררים את הרצון שלהם לשתף פעולה בתהליך. עם הזמן, הם יגלו יכולת להתאפק מעט עד שיגיעו לכיור.

כמה לחכות מעל הכיור?

ממליצה להמתין בסביבות דקה או שתיים. אם לא יוצא – אפשר לחתל ולהציע שוב מאוחר יותר.

 
מתי להציע לתינוקות להתפנות?

לכל התינוקות אפשר להציע להתפנות כשהם מתעוררים. יכול להיות שיעדיפו לאכול קודם. תינוקות יונקים – ממליצה לקחת להתפנות אחרי הנקה מצד ראשון. חשוב לשים לב בזמן ההנקה לתנועות של חוסר נוחות, זה יכול להיות סימן שכדאי לעצור את האכילה וללכת להתפנות.
בזמן ההתפנות יש סיכוי טוב שייצא גם גרפס – בונוס 🤟 אפשר לקחת לכיור גם אחרי הנקה מהצד השני, יש סיכוי טוב שייצא עוד. תינוקות שאוכלים אוכל מוצק – אפשר להציע להתפנות בסוף הארוחה, או כאשר הם מסמנים לנו. אחרי שהתינוקות מתפנים, אפשר לחתל. האמיצים יכולים להשאיר בלי חיתול 🙂

 

מתי עוד להציע?

לכל תינוק/ת יש סיבולת שונה, וזה גם משתנה בהתאם לפעילות. ייתכן שבבית התינוק/ת יעשו פיפי בערך כל חצי שעה, ואילו בטיול מעניין בחוץ יעשו פעם בשעתיים. אז אפשר להציע לתינוק/ת להתפנות שוב על בסיס תצפיות, ולקחת בחשבון שזה קצת יותר קשה לזהות. חוץ מזה, גם אנחנו עסוקים, ולא תמיד פנויים להציע שוב ושוב. קחו בחשבון שיהיו ״פספוסים״ והיערכו בהתאם – חיתולים או משטחים מגנים מפני נזילה.
ובעיקר – אל תדאגו בקשר לזה. העיקר הוא שהתינוקות לומדים שמישהו קשוב לצרכיהם, ולומדים להיענות להזמנה שלכם לשחרר את צרכיהם.

איך התינוק/ת מסמנים לנו?

כשצריכים פיפי נעים קצת בחוסר נוחות או בוהים לנקודה מרוחקת בחלל. כשצריכים קקי מתאמצים קצת. תינוקות גדולים יותר מתקרבים להורים כדי לבקש עזרה בהתפנות. אלה הדוגמאות הנפוצות ביותר, ובסופו של דבר כל הורה לומד מה הסימן המאפיין של התינוק/ת שלו.

בכל אופן, יש תינוקות שיסמנו ויש כאלה שלא. האחריות של ההורה היא להציע, בזמנים המתאימים, לפי יכולתו. התינוקות לומדים עם הזמן להכיר את גופם ואת יכולותיהם, והתפקיד שלנו הוא לעזור ככל הניתן בתהליך זה. עוד אפשרות מומלצת היא ללמד את התינוק לסמן על ידי תנועות יד, בדומה לשפת הסימנים של התינוקות.

מה עושים אם זה לא מצליח?

ממשיכים להציע! אתם תגלו שבכל יום יש הצלחות, וזהו תהליך ארוך. זהו מאמץ קטן מצידנו, ורווח גדול לילדים ולנו! חשוב מאוד – אם התינוק מסמן לכם שהוא לא מעוניין להתפנות כרגע, מקשיבים לו ומוותרים הפעם. המטרה שלנו היא תקשורת דו כיוונית.

מה עם חיתולים?
אפשר ליישם את השיטה עם חיתולים חד פעמיים, רב פעמיים, או בלי חיתול (בקיץ). תינוקות שאינם זוחלים עדיין, יכולים להיות ללא חיתול על משטח מגן מנזילות.

מי יכול ליישם את שיטת הקשב?

כולם! האפשרויות מתרחבות ככל שהתינוק גדל. סבא וסבתא, מטפלים, כולם יכולים להשתתף ולהנות 🙂 

מתי להתחיל?

מומלץ להתחיל מוקדם ככל האפשר. תינוקות בני שבועות בודדים מסוגלים להבין אותנו, וייענו בהצלחה ובשמחה להזמנה לעשות את צרכיהם.

 

אודות הכותבת:
שמי רינה, אני בת 35, אמא לשתי בנות. כשנולדה בתי הגדולה, לא ידעתי על שיטת הקשב וחיתלתי אותה כרגיל. כשהגיעה לגיל הגמילה, עשינו את זה בהצלחה אבל זה היה כרוך בקשיים. לפני לידת בתי השניה, קראתי על שיטת הקשב וכאשר הייתה בת 6 שבועות התחלתי ליישם. וזה היה נפלא! כבר בגיל 3 חודשים היא התחילה לישון ללא חיתול, והמיטה הייתה יבשה. בגיל חצי שנה עברנו בהצלחה לאוכל מוצק ולסיר, ומאז לא עשתה קקי בחיתול. שמתי לב שאין מודעות לשיטה בקרב הורים וצוותים רפואיים בארץ. בחו״ל לעומת זאת, למשל בגרמניה, מיילדות משוחחות עם ההורים על כך עוד לפני הלידה. החלטתי שאעשה מה שביכולתי כדי להפיץ את הבשורה. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן