מה חשוב לדעת לפני שמתחילים אורח חיים אפס פסולת?

"אפס פסולת" זאת הגדרת מטרה. היא יכולה להיתפס כמטרה מאוד מרתיעה ובלתי מושגת, במיוחד בהתחלה. אך למרבה המזל, יש קהילה צומחת וגלובלית של אנשים שכבר צועדים במסלול זה והם חולקים בשמחה את הניסיון והידע שצברו עם אלה החדשים יותר לרעיון.

להלן מספר לקחים שלמדתי בדרך וכדאי גם לכם להכיר בתחילת מסע האפס פסולת שלכם:

המערכת מוגדרת לבזבוז, זאת לא אשמתכם. ניסיון לצמצם את הפסולת שאנו מייצרים או ללכת על "אפס פסולת" דורש לעתים קרובות ללכת נגד הזרם. זה יכול להיות מאתגר מאוד לפעמים! לצד המודעות העולה לכל פעולה שאתם מבצעים, צפו בהחלט לאתגרים ודילמות. צמצום הפסולת הוא מתגמל ומועיל להפליא, אך לא תמיד זו הדרך הנוחה או הקלה ביותר לעשות דברים. זכרו שיש הרבה דברים שאינם בשליטתנו, והרבה דברים במערכת הנוכחית שלנו שלא בחרתם אישית. היו סבלניים ובעיקר פרגנו לעצמכם על הניסיון!

אתם לא יכולים לשלוט באנשים אחרים. לפעמים, אנשים יקנו לכם מתנות ארוזות בהמון פלסטיק. מלצרים עשויים להגיש לכם משקאות עם קשיות פלסטיק, למרות שציינתם שאתם לא רוצים. בית הקפה עשוי לסרב למלא את הכוס הרב פעמית שלכם (באסה) וכו'.
בדיוק כפי שעליכם לנהוג בסבלנות כלפי עצמכם, כך עלינו למתוח את שריר הסבלנות גם כלפי אנשים אחרים. לא הכל ילך בצורה מושלמת 100% מהזמן, וזה בסדר! קחו מקרים כאלה כחוויית למידה.

להשתמש במה שכבר יש לכם במקום לקנות חדש. טעות "גרין ווש" נפוצה – אפילו (למרבה האירוניה) בתחום האפס פסולת. נסו לא להתחיל את מסע האפס פסולת שלכם על ידי רכישות של "ערכות אפס פסולת" חדשות ומהודרות. ראשית השתמשו במה שיש לכם. זה טוב יותר לכדור הארץ וגם לארנק שלכם!

"אפס פסולת" זה לא בדיוק "אפס". לדחוס את הזבל שצברתם ב-4 שנים לתוך צנצנת מייסון, היא לא תנאי קבלה כחברים בתנועת האפס פסולת. למעשה, יש אנשים שמעדיפים את המונח "פסולת נמוכה"
מושג יותר בר השגה מ"אפס פסולת". התפיסה שלנו לגבי משאבים כבעלי ערך ופוטנציאל ולא כאשפה. זו המשמעות העיקרית של המושג "אפס פסולת".

אפס פסולת היא מסע, לא יעד. זה לא חייב להיות מושלם. המודעות לבחירות הצרכניות שלנו, והרגלי היום יום. התהליך, המחקר וההשפעה הסביבתית – חברתית החיובית שלכם. זה מה שחשוב כאן. יהיו נסיגות כמו גם הצלחות. וזה ממש בסדר. 

החיים (גם) מורכבים– האפשרות האתית והסביבתית ביותר היא אולי לא האפשרות שמייצרת את כמות האשפה הנמוכה ביותר. צמצום פסולת הוא לרוב בראש סדר העדיפויות, אך זהו לא הדבר היחיד שיש לקחת בחשבון כאשר מנסים לבצע רכישות אקולוגיות.
תנאי ייצור הוגנים, טביעת הרגל הפחמנית הכוללת, רכיבים; שיווק וכו', הם גם שיקולים חשובים בהחלט!

אפס פסולת זה לא טרנד חדש –  האידיאלים מאחורי הרעיון האותנטי של אפס פסולת קיימים במשך אלפי שנים בתרבויות עתיקות. בדיוק כמו שבטבע אין דבר כזה פסולת ולכל דבר יש שימוש חוזר ומעגלי. אורח החיים אפס פסולת מוצג לעתים קרובות כחדשני,
מלוטש, יקר ונשי – וזו לא דרך מדויקת או מייצגת לתאר מושג עתיק זה.

 

 

על מנת לממש את חזון אפס פסולת, המערכת כולה צריכה להשתנות. שינויים באורח החיים הפרטני מעלה את המודעות, יוצר ביקוש לחלופות אקולוגיות, מועיל באופן אישי ומעצים מאוד.

עם זאת, איננו יכולים להשיג אפס פסולת ללא שינוי מערכתי. אנו זקוקים לגישה שוויונית ואוניברסלית תשתיות ושירותים אפס פסולת.
הכשרות אפס פסולת לארגונים ועסקים, אחריות יצרן, שיתוף, השאלה ותיקון מוצרים; עיצוב מחדש של מוצרים ואריזות, מעבר מכלכלה לינארית, מבוססת חומרים, לכלכלה מעגלית.

תנועת האפס פסולת היא יותר מאשר חבורה של אנשים אשר משנים את הרגליהם. אלא היא נועדה לדחוף תשתית ומדיניות כלכלית. ישנן רמות רבות לאפס פסולת, ולמרות שהרמה האינדיבידואלית חשובה, איננו יכולים לעצור שם!

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן