מה הבעיה במיחזור? במילה אחת: פלסטיק

לא משנה כמה טוב אנו ממיינים, לא ניתן לעשות שימוש חוזר בהרבה ממה שאנו זורקים. אנו מפרידים את האשפה, משאירים אותה לאיסוף ואז היא ממוינת במתקן פסולת, ולאחר מכן הופכת למוצרים חדשים – כך פועל המיחזור, נכון? מסתבר שזה לא כל כך קל, במיוחד כשזה מגיע לפלסטיק. רוב המומחים מסכימים שמיחזור זאת דרך חשובה לצמצם פסולת ולשחזר חומרים יקרי ערך, תוך הפחתת פליטת גזי חממה ושמירה על כמויות משמעותיות של אנרגיה ומים. ובכל זאת, מתוך 2.3 מיליארד טונות הפסולת באיחוד האירופי מדי שנה, רק 37 אחוזים ממוחזרים. חלק מהחומרים, כגון פחיות אלומיניום, זכוכית ונייר, קלים יחסית לשימוש חוזר (כמעט שלושה רבעים מפסולת מסוג זה רואים חיים חדשים כמוצר צריכה).

מיתוס המיחזור

מיחזור נועד להרגיע את המצפון, אבל זה לא כל כך קל. "מיחזור פלסטיק הוא בגדול הונאה" אמר ג'ים פאקט, מנכ"ל רשת אקשן באזל, ארגון לא ממשלתי בארה"ב שפועל לסיים את סחר הפסולת הבלתי חוקי. "הוא נמכר לנו כתשובה
לכל הפסולת והצריכה הפלסטית, אך למעשה יש לו כמה היבטים בסיסיים של אי-מעגליות שעומדים לנפץ את המיתוס."

זה לא מה שתעשיית הפלסטיק רוצה לשמוע. עם דאגה ציבורית גוברת מהפלסטיק- החל מסיפורים על כתמי אשפה באמצע האוקיינוסים, חופים מפוזרי בקבוקים ובעלי חיים שנחנקים מחלקי פלסטיק- התעשייה חוששת שהמוצר שלה עלול להפוך לטאבו, כמו טבק.

באחוזים, פחות ממחצית הפסולת הביתית של האיחוד האירופי ממוחזרת. אבל הפלסטיק מהווה בעיה משמעותית. מתוך 29 מיליון טונות של פסולת פלסטיק שנאספה באיחוד האירופי בשנת 2018: פחות משליש ממוחזר, כרבע נכנסו למזבלות, % 43 נשרפו במתקני שריפה.
הרעיון שאפשר לעשות שימוש חוזר בפסולת מפלסטיק מרגיע את מצפונם של אנשים: קנה כל מה שאתה רוצה, רק הקפד לזרוק אותו לתוך השקית הכחולה והנחמדה ואנחנו נהפוך אותו מחדש למוצר שימושי אחר. לא ביג דיל. "הסיבה שהציבור חושב שמיחזור היא התשובה היא שתעשיית הפלסטיק השקיעה 30 שנה בקמפיינים של מיליוני דולרים ואמרה את זה", אמרה ג'ודית אנק, נשיאת Beyond Plastics, עמותה, ל- Consumer Reports. "איננו יכולים למחזר את עצמנו מהבעיה. המסר היה צריך להיות: אל תשתמשו בכל כך הרבה פלסטיק."

התעשייה כמובן חולקת על כך. המגזר אכן "מכיר בכך שיש בעיה של פסולת פלסטיק וכי בעבר, התעשייה אולי פעלה באופן איטי ולא יעיל בנושא הפסולת", אמרה וירג'יניה יאנסנס, מנכ"לית Plastics Europe. הלובי בתעשייה, כמו מותגים רבים, מעוניינים מאוד "לפתור את הבעיה באמצעות פתרונות",הוסיפה.

Downcycling

מתוך שבעת סוגי הפלסטיק העיקריים, חמישה כמעט ואינם ממוחזרים מכיוון שהתהליך יקר ומסובך מדי, והתוצר המתקבל הוא באיכות נמוכה יותר מפלסטיק חדש. "מיחזור של פלסטיק אינו מיחזור – אלא הורדתו בדירוג", אמר פאקט. בפלסטיק נעשה שימוש חוזר למוצרים באיכות נמוכה יותר, כגון ספסלי פארק, עציצים או שקיות אשפה, או שצריך לערבב אותו עם פלסטיק חדש בכדי שיהיה לו ערך שווה.

הבעיה הגדולה יותר היא שחמשת סוגי הפלסטיק האחרים: פוליסטירן, פוליפרופילן, פוליקרבונט, פוליוויניל כלוריד, פוליאתילן בצפיפות נמוכה מכילים לעיתים קרובות רעלים, חומרים מסרטנים ומזהמים אחרים ואינם ניתנים לחידוש בקלות.
שני סוגי הפלסטיק ההגיוניים למחזור הם פוליאתילן טרפתלט (PET), המשמש לדברים כמו בקבוקי מים חד פעמיים ופוליאתילן בצפיפות גבוהה (HDPE), המשמש לייצור סוגים מסוימים של שקיות ניילון ובקבוקי ניקוי.

מוצרים רבים בשוק "לעולם אינם מיוצרים מתוך מחשבה על סוף החיים" אמר טון אמנס, נשיא ענף מיחזור הפלסטיק באירופה.
עם זאת, אפילו בפלסטיק ממוחזר לא ניתן להשתמש באותו אופן כמו פלסטיק בתולי, מכיוון שהפולימרים בפלסטיק מתכלים בכל פעם שעושים בהם שימוש חוזר. ניתן למחזר PET כדי לייצר בקבוקים או מוצרי טקסטיל חדשים כמו בגדי צמר, בעוד HDPE ממוחזר לריהוט גן. "עלינו לעצב חכם יותר", כולל התרחקות מפלסטיק שקשה למחזר, כולל מוצרים מרובי שכבות וחומרים, ולכיוון פלסטיק בעל ערך גבוה יותר כגון PET. אפילו אז, רוב הצרכנים לא תמיד מודעים להבדלים העדינים בין סוגי הפלסטיק השונים – זורקים אותם בעליזות לתוך כלי קיבול אחד בלבד למחזור. את התערובת המבולגנת הזו יש למיין, מכיוון שלא ניתן להמיס פלסטיקים שונים יחד.

בגרמניה, בין 40 ל-60 אחוזים מפסולת הפלסטיק נזרקים לפח הלא נכון, על פי האיגוד הפדרלי לחומרי גלם משניים. באירלנד כמעט 50 אחוזים מהפסולת הביתית האורגנית מגיעים לפח הלא נכון. ואז, ברגע שמשהו כמו בקבוק מים ישן כבר ממוין, מגורר, נשטף ונמס לכדורים קטנים- הקרב הבא הוא למכור אותו בפועל.

פלסטיק ממוחזר מהווה רק כ-6% מהביקוש באירופה. הבעיה המרכזית, לדברי הממחזרים, היא תחרות מפלסטיק חדש. בשנים האחרונות מחיר הנפט ירד במהירות, מה שהופך את הייצור שלו להרבה יותר זול לעומת ההתעסקות עם החומרים הממוחזרים.

עתיד המיחזור

מבחינה פוליטית, ממשלות וחברות נמצאות בלחץ עצום להראות שהן עושות משהו נגד פסולת פלסטיק. על מנת לוודא שמיון הפלסטיק נאות, מתכננת ממשלת דנמרק להציג 10 זרמי פסולת שונים, אשר לדעתה "ייצרו בסופו של דבר ערך גבוה יותר לפסולת", אמרה שרת הסביבה הדנית, ורמלין.
בהולנד, לכמה רשויות מקומיות יש פחות אמון ביכולת של אנשים להבין מה לעשות עם עשרות סוגי פלסטיק. מוקדם יותר השנה ביטלו באמסטרדם את איסוף הפלסטיק הנפרד. במקום זאת, רובוט מבצע את העבודה המלוכלכת של מיון פסולת כדי להפריד בין סוגי הפלסטיק השונים במפעל פסולת.
"לזרוק פלסטיק לפח מיחזור זה לא רק קל יותר, זה גם יותר ידידותי לאקלים וזול יותר",
אמר ריימונד גראדוס, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת VU באמסטרדם.גראדוס העריך כי עיריות שבחרו בשיטה זו, הנקראת פוסט מיון, הצליחו להפריד 6.2 קילוגרמים של פסולת פלסטיק לתושב. אילוץ אנשים להפריד את הפסולת שלהם הביא ל -5.6 קילוגרם בלבד לתושב.

מקור: POLITICO

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן