למען חיות הבר

ב -40 השנים האחרונות, איבדנו 52% ממגוון המינים של חיות הבר בעולם. אמנם קשה לעכל את העובדה כי האנושות אחראית על נזק עצום זה, אך זאת המציאות. כמה מן החיות האייקוניות ביותר על הפלנטה שלנו – נמרים, פילים, קרנפים – קרובים להכחדה הרבה יותר ממה שאנחנו מבינים.

יותר מ- 100 פילים נהרגים מדי יום עבור השנהב שלהם. בישראל של 2018 סחר בשנהב קורה בצורה חוקית בגלריות "אומנות". ובצפון הארץ "ארגון מגדלי הדגים" טובחים בשקנאים הנודדים עם רובי ציד. רשות הטבע והגנים אף שלחה נציגים מטעמה לייצג את מגדלי הדגים במשפט שהתקיים השבוע כחלק מתביעת השתקה נגד הפעיל הסביבתי אופיר בן חמו  אשר דואג ומטפל בשקנאים הפצועים ומתעד מידי יום את הציידים השפלים.

ישראל היא המשתמשת הכבדה ביותר בחומרי הדברה מכל מדינות ה- OECD ויש לכך השלכות חמורות על אוכלוסיית הדבורים וכמובן על בריאותנו. בעולם, בכל שמונה שעות נהרג קרנף על ידי ציידים. ובגלל הסחר הבלתי חוקי של בע"ח, יש יותר נמרים בחצר האחורית של אנשים מאשר בטבע.
זוהי תזכורת חשובה ביותר למנהיגי העולם, שעלינו למגר תופעה זו ולשים קץ לסחר בבעלי החיים.
הגנה על מינים אלה מצריכה בהכרח גם שינוי ההרגלים שלנו.

להלן מספר דרכים שאנחנו יכולים לאמץ כבר עכשיו כדי לעזור לבעלי החיים וחיות הבר:

בחירת המזון שלנו
כיום, במיוחד עם עליית הטבעונות, יותר ויותר אנשים מכירים בעובדה כי בחירות המזון שאנו עושים כל יום קשורות באופן מהותי להרס של כדור הארץ. במיוחד, התיאבון שלנו לבשר, חלב וביצים.
על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), תעשיית החי תופסת 45% מאדמות העולם. התיאבון שלנו לבשר ומוצרי חלב, הורס את יערות הגשם ומעלה את טמפרטורת כדור הארץ, בשל כמויות גזי חממה העצומות אשר נוצרת על ידי חקלאות בעלי חיים. למעשה, ההערכה היא כי תעשיית בעלי חיים לבדה תביא להכחדת כ- 175 מינים שונים!

כ -80% מכריתת יערות הגשם באמזונס נובעת מהרחבת החקלאות, ושטח בגודל גרמניה, צרפת, בלגיה והולנד בדרום אמריקה הוסב לגידולי סויה, אשר נועדו להאכיל פרות, תרנגולות וחזירים. בסך הכל, למעלה מ -136 מיליון דונמים של יערות גשם נמחקו עבור חקלאות בעלי חיים.

ההערכות גורסות כי ההרס עומד על כ – 110 מיני צמחים, בעלי חיים ומיני חרקים אשר מתים מדי יום עקב הרס יערות הגשם. מי ששילמו את המחיר האולטימטיבי הם היגואר, הזאב האמריקאי וסוסי הפרא. כל זה בעבור ההמבורגרים שלנו. יערות הגשם והרס המשאבים הם לא משהו שרובנו מקדישים לו מחשבה כאשר אנחנו הולכים למסעדה או לסופרמרקט, אבל הגיע הזמן להתחיל! לפי דו"ח אובדן המזון והצלת המזון בישראל,
בשנת 2017 בלבד, הושלכו 1.1 מיליון טון של עודפי מזון איכותי וראוי למאכל. ארגון לקט ישראל, פורץ דרך בתחום זה,
אוסף עודפי המזון ומחלק אותם לנתמכים ברחבי הארץ.

הימנעו מפלסטיק
נוחות לעתים קרובות באה על חשבון המצפון הסביבתי והרגלי היומיום שלנו. קל לקנות בקבוק מים מפלסטיק בדרכים, או לקחת שקית פלסטיק בסופר, אבל מוצרים אלה, בהם אנו משתמשים רק מספר דקות יש השפעות לטווח ארוך על כוכב הלכת שלנו ותושביו. נכון לעכשיו, כ- 700 מינים ימיים מתמודדים עם הכחדה בשל איום הפלסטיק. בעלי חיים רבים בים וביבשה נמצאים במצוקות שונות כתוצאה מהסתבכות, זיהום, או בליעה
של פלסטיק.

מחקר בינלאומי מאוניברסיטת קווינסלנד גילה כי ל-50% מצבי הים קיים פלסטיק בקיבה. בנוסף, מחקר שנערך לאחרונה העלה כי עד 2050, 99% מכלל העופות הימיים יצרכו פסולת פלסטיק. על פי מחקר של הפורום הכלכלי העולמי, יהיה טון אחד פלסטיק עבור כל שלוש טונות של דגים באוקיינוס עד 2025, ואם נמשיך במדיניות ה"עסקים כרגיל", יהיה יותר פלסטיק באוקיינוס ​​מאשר משקל הביומסה עד 2050!

החרימו כל מוצר המכיל שמן דקלים
הפקת שמן דקלים, אחד מהשמנים הצמחיים הפופולריים ביותר בעולם, הורסת את יערות הגשם ברחבי העולם וגורמת להרג וסבל של מאות בעלי חיים בכל שנה. קופי האורנגאוטן הפכו לקורבנות הנפוצים ביותר של תעשיית שמן הדקלים. ההערכה היא כי למעלה מ-50,000 אורנגאוטנים כבר מתו כתוצאה מכריתת יערות בשני העשורים האחרונים. שמן דקלים הוא בהחלט לא הכרחי ויש הרבה חלופות טובות יותר.
מסתבר שחברות רבות
משתדלות מאד להסתיר את שמן הדקל מרשימת הרכיבים בתווית המוצרים וקיימים לא פחות מ-30 שמות אחרים לשמן דקל. אז לרוב תיתקלו ב"שומנים ושמנים מהצומח", "שמן צמחי", "שומן צמחי", פאלמיטאט, חומצה סטארית, חומצה פלמיטית, סטארין דקל, שמן דקל קרנל, סודיום קרנלאט ועוד.
התקן בישראל מחייב את היצרן לציין ולפרט את הרכבו של השמן, אך תקנה זאת אינה נאכפת. ולכן רבים צורכים את השמן
המזיק לסביבה ולבריאות מבלי לדעת על כך.
(החלטנו לחסוך מכם את התמונות הקשות מאד לצפייה).

הימנעו מקרקסים, ביקורים בגני חיות, פינות ליטוף או באטרקציות המחזיקות בעלי חיים בשבי
עם כל כך מעט פילים, נמרים ואריות שנשארו בטבע, הדבר האחרון שאנחנו צריכים לעשות הוא לחטוף אותם מבתיהם ולנעול אותם בכלובים לצרכי בידור. זה אכן דבר מדהים לראות חיית בר מקרוב, אבל לא על חשבון רווחתם. חיות בקרקס נגנבות לעתים קרובות ממשפחותיהן כתינוקות, והן רוחות "שבורות" שעוברות התעללות גופנית עד שהן נכנעות למאמנים שלהן. בעלי חיים אלה לעולם לא יחיו את הדרך בה הם אמורים וכנראה
לא יראו את משפחותיהם, או אולי אפילו עוד זכר של המין שלהם שוב. כן, זה די מגניב לראות את הישויות המדהימות האלה מקרוב, אבל האם לא היינו מעדיפים לראות חיות מאושרות בטבע מאשר אלו המיוסרות מאחורי הסורגים? אפילו גני חיות, הטוענים כי הם מתקנים לשימור, אינם עושים דבר כדי לעזור למינים האלה, שכן בעלי החיים שלהם כמעט ואינם מוחזרים מחדש לטבע. אל תתנו למקומות כאלה להטעות אתכם – אטרקציות לבעלי חיים קיימים עבור רווחים בלבד,
לא הגנה.

תמיכה במרכזי הצלה וארגונים לזכויות בעלי חיים
יש אנשים מדהימים, המקדישים ומסכנים את חייהם כדי להגן על בעלי חיים. בין אם בהתמודדות מול ציידים, שיקום אורנגאוטנים שנפגעו מתעשיית שמן הדקלים, או גידול פילים יתומים שהוריהם נהרגו בעבור שנהב, אנשים אלה עובדים כל יום כדי לעזור להציל את חייהם של היצורים הפגיעים ביותר. מומלץ לתמוך בפעילות שלהם.
ארגון הממבות השחורות הפחיתו את שיעור ציד הקרנפים ב -76% בשנתיים!

השתמשו בקול שלכם!
אין כלי חזק יותר מהקול שלכם. אתם יכולים לעזור לבעלי חיים ולהשמיע את קולם של אלו אשר קולם אינו נשמע. שיתוף מידע ושימוש במדיה החברתית לצורך זה הוא חשוב ביותר.
לכל אחד מאיתנו יש את היכולת להשפיע על עתיד העולם שלנו והחיים בו, אבל אנחנו חייבים לפעול במהירות. בין אם תבחרו לכתוב לנבחרי ציבור, לדבר עם החברים, או להצטרף לארגון סביבתי כדי להגן על הפלנטה שלנו. רשימת ארגונים למען חיות הבר בעולם.

ולסיכום
כל רכישה שלנו היא בעצם הדרך שלנו להצביע עבור העולם בו אנו רוצים לחיות. הגנה על חיות הבר משמעה גם שינוי ההרגלים שלנו.
לבחירות שלנו יש השפעה! בין אם להציל דבורים ועד פילים.

השמיעו את קולכם עבור אלה אשר קולם אינו נשמע.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן