איך מתחילים אורח חיים אפס פסולת? חלק 1

רוצים לדעת איך להפחית את טביעת הרגל הסביבתית שלכם ולהתחיל לצמצם את כמויות הפסולת שאתם מייצרים? ברור שאין דרך אחת ויחידה שמתאימה לכולם, אך ריכזנו כמה הצעות כדי להפוך אתכם לידידותיים יותר לעצמכם, לסביבה ולארנק :).

ראשית, כדאי לקרוא מה חשוב לדעת לפני שמתחילים. ובקצרה: התרבות שלנו מעוצבת לבזבוז, אז פשוט עשו כמיטב יכולתכם ואל תהיו קשים מדי עם עצמכם. למרות שאנו זקוקים לשינוי מערכתי בכדי לממש את חזון אפס פסולת, כל צעד שאנו עושים כפרטים יוצר ביקוש ואפשרויות ועוזר לנו לפעול לקראת מהלכים בקנה מידה גדול יותר.

המעשים שלכם עושים את ההבדל!

אפס פסולת הוא תהליך, ולא יעד – פשוט המשיכו לעבוד על השלבים הבאים! האפשרות האקולוגית ביותר היא כמעט תמיד מה שכבר יש לכם! אתם ממש לא צריכים להוציא הרבה כסף כדי לרכוש מוצרים כדי להפחית פסולת.

צמצום פסולת הוא בראש סדר העדיפויות, אך קיימים גם שיקולים אחרים לרכישות ולפעולות שלנו – כמו תמיכה בעסקים מקומיים וייצור בתנאי סחר הוגן.אפס פסולת הוא לא טרנד חדש. האידיאלים מאחורי הרעיון האותנטי של אפס פסולת הוטמעו במשך אלפי שנים בתרבויות רבות ובעצם הם מחקים את האופן בו פועל הטבע. בו אין דבר כזה בזבוז – לכל דבר בטבע יש שימוש חוזר ומעגלי.

שלב ראשון – תחילת המסע – מתקדמים לאפס פסולת

למה אפס פסולת

אספו מידע – מבלי להציף את עצמכם!

התעמקות בנושאי סביבה והשפעות פעולות האדם יכולה להיות ממש מדאיגה. כך שאמנם אנוממליצים לבחון מקורות וללמוד דברים חדשים, אך אנו גם מזהירים שיותר מדי מחקר עלול לשתק. נסו לשלב גם מקורות ומדריכים מעשיים ומלאי תקווה,ותהיו עדינים עם עצמכם בתהליך הלמידה. יש פודקאסטים נהדרים, וובינרים, סרטונים, ספרים וסרטים תיעודיים. את חלקם נשתף ממש כאן בקהילת אפס פסולת ישראל. ואם בשלב זה נבחר המלצה אחת, "The story of stuff" הוא מקום מצוין להתחיל בו!

מצאו את ה"למה" שלכם. מה מרגש אתכם לגבי הסיכוי לחיות בעולם של אפס פסולת? תחשבו על הדברים שאתם רוצים לשנות או לשפר (כלומר זיהום, בריאות, צדק סביבתי וכו') כמו גם את החזון שלכם לעולם טוב יותר. כתבו את הרעיונות שלכם כדי שתוכלו לחזור אליהם ולקדם את הנושאים החשובים לכם ביותר. 

התחילו

Refuse & Reduce – להפחית ולסרב- התחייבו להפחית בצריכה ולסרב למוצרים חד פעמיים – זאת העדיפות הגבוהה ביותר בהיררכיה לצמצום פסולת. עברו על תרשים זרימה זה או שאלו את עצמכם שאלות לפני ביצוע רכישות וקבלת פריטים, כגון:
-אני באמת צריך את זה? -האם אוכל להשתמש במשהו אחר שכבר יש לי במקום?
-האם אפשר להשאיל אותו במקום? -כמה פעמים אשתמש בו?
-אני יכול לקנות אותו משומש או משופץ במקום חדש? -האם זה עמיד לאורך זמן? האם זה ניתן לתיקון?
-איך נפטרים מזה? האם זה ניתן לשימוש חוזר, לתרומה, לתיקון, לשימוש חוזר, למיחזור ו/או להטמנה?

כמו כן, סרבו לחפצים אחרים שאינם נחוצים- אמרו לא למתנות חינם באירועים ובחנויות, בקשו את המשקה שלכם בלי קשית, בסופר בלי שקית, צמצמו את השימוש במגבות נייר וכו'.

סדרו לכם כמה חלופות פשוטות ורב פעמיות שימנעו מכם לקנות מוצרי פלסטיק. כדאי להתחיל מהפריטים הנמצאים בשימוש יומיומי: בקבוק מים, כוס קפה, שקיות ותיקי בד מכותנה. בשלב הבא, בדקו את החלופות למוצרי פלסטיק במטבח וחדר האמבטיה

שלב שני – מתקדמים

ערכו ביקורת פסולת אישית כדי לזהות "מה זרקנו לפח?". זה באמת עוזר לדעת מהם סוגי הפסולת אותה אתם מייצרים, כדי לדעת איך להתקדם משם.

החליפו את מוצרי הפלסטיק בחרו חלופות אקולוגית למוצרים נבחרים, ערכו חיפוש אחר חלופות בהתאם למסקנות מהסעיף הקודם בו חקרתם את תכולת הפח. נסו ותהנו.

תיקון – כאשר חפץ נשבר או מתקלקל, בדקו אפשרויות תיקון לפני קניית מוצר חדש. למדו איך לתקן בעצמכם, או תמכו בעסקים המציעים שירות תיקונים מקומי.

צמצום בזבוז מזון. על פי ה- USDA, בין 30 ל -40% מהמזון הגדל למאכל אדם נזרק.  ערכו קניות עם רשימות, תכנון ארוחות, אחסון מזון נכון ושימוש יצירתי בשאריות, כך תוכלו למנוע בזבוז מזון. 

קומפוסט. ישנן מספר אפשרויות לטיפול בפסולת מזון – ברשויות מקומיות מסוימות ברחבי הארץ קיים שירות איסוף קומפוסט (פחים חומים), אפשר לברר על קיומו של קומפוסטר שכונתי באזור מגורכם ואם אין ניתן להקים אחד. ישנם סוגים שונים של קומפוסטרים לכן כדאי לקבל ייעוץ מתאים ולמצוא את הקומפוסטר המתאים לכם ביותר.

קומפוסט

צמצום אריזות פלסטיק. חלק מהאריזות הן בלתי נמנעות, ובמיוחד כשאין גישה נוחה מספיק לחנויות אפס פסולת למכירת מוצרים בתפזורת ומילוי חוזר של חומרי ניקוי ותמרוקים. לכן נעשה כמיטב יכולתינו, כמו להגיע לחנויות מכירה בתפזורת של מוצרי מזווה עם שקיות בד או צנצנות, השתדלו במידת האפשר לקנות מוצרים בתפזורת במקום מוצרים ארוזים מראש, רכישת פריטים באריזות ללא פלסטיק במידת האפשר (למשל, בחירת הקמח בשקית נייר וחמאת הבוטנים בצנצנת). כאשר אין אפשרות לחסוך באריזה, נסו לקנות בכמויות גדולות יותר, כדי למזער את כמות האריזות החד פעמיות.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן