פלסטיק ים תיכוני – WWF דו"ח 2019

Stop The Flood Of Plastic

How Mediterranean countries can save their sea


 

פלסטיק הפך לחומר הנמצא בכל מקום בים התיכון. הוא חלק מחיי היומיום של האנשים ויש לו נוכחות קבועה בחופי הים ובים. מדי שנה נכנסים 0.57 מיליון טונות של פלסטיק למים הים התיכון. זה שווה לזריקת 33,800 בקבוקי פלסטיק לים בכל דקה. ללא פעולה, המספר הזה ימשיך לגדול מכיוון שייצור פסולת פלסטיק באזור צפוי להכפיל את עצמו פי 20 עד 2050. לפלסטיק השפעות שליליות, ולעתים קרובות קטלניות,
על החיים הימיים. זה גם משבש את הכלכלה הכחולה העשירה של הים התיכון, פוגע בקו החוף שלו. ההפסדים הכלכליים האזוריים המיוחסים לזיהום פלסטיק מוערכים בכ- 641 מיליון אירו בשנה, כאשר התיירות היא המגזר המושפע ביותר.

הניתוח שלנו מראה כי בכל מדינות הים התיכון זיהום הפלסטיק הוא תוצאה של כישלונות בכל מחזור החיים של הפלסטיק, כולל ייצור, צריכה, ניהול פסולת ושווקים משניים של חומר ממוחזר. לכן יש לנקוט בפעולות בכל הרמות כדי להבטיח אפס דליפת פלסטיק לטבע. אזור הים התיכון הוא המפיק הרביעי בגודלו של מוצרי פלסטיק ותושביו והמבקרים בו מייצרים 24 מיליון טונות של פסולת פלסטיק מדי שנה.
תיירות מגדילה את הפסולת עד שליש במהלך הקיץ במדינות מסוימות, וכתוצאה מכך מוצפים לעתים קרובות מתקני ניהול הפסולת המקומיים.
© WWF REPORT 2019

 


"יחד, דרך מחויבות קולקטיבית ופעולה לאומית,
ממשלות, תעשיות וציבור.
ניתן להשיג אפס דליפה של פלסטיק לטבע ולים התיכון עד 2030.
לכל השחקנים יש תפקיד לשחק".


 

יותר ממחצית הפלסטיק הופך לפסולת פחות משנה אחרי שהופק, והרוב נשלח למזבלות או למשרפות, ולא ממוחזר או נעשה בו שימוש חוזר. מעט מדינות השיגו שיעורים משמעותיים של איסוף נפרד לפלסטיק, אשר נועד להבטיח אספקה ​​קבועה של חומר פלסטי למחזור. כמעט שליש מפסולת הפלסטיק של הים התיכון לא מנוהל. הפלסטיק הזה, שנשאר לא נגמר או שמגיע למזבלות בלתי חוקיות ובמזבלות פתוחות, סביר להניח
מפלס את דרכו אל נהרות, ובסופו של דבר לים. כל מדינה באזור מנהלת באופן שגוי חלק מהפלסטיק שלה זה יוצר בזבוז ותורם לבעיית זיהום הפלסטיק. זו הסיבה, רק על ידי פעולה משותפת, עם שאפתנות ו פעולות מדיניות קוהרנטיות, מדינות הים התיכון יכולות להשיג אפס דליפת פלסטיק לים עד 2030.

בזמן הקיצוץ בצריכת הפלסטיק נותר תנאי מוקדם להפחתת כמות הפסולת הבלתי נסבלת של האזור, מודל האפס פסולת לים התיכון כולל גם צמצום שימוש פלסטי במוצרים ומבטיח מיחזור יעיל לחלוטין ושימוש חוזר במערכת. תזוזות מערכתיות אלו ידרשו חזקות השקעות פיננסיות ציבוריות ופרטיות. כמה פתרונות ושיטות עבודה מומלצות קיימות כבר ברחבי האזור ויש לשתף ולהרחיב אותם בכדי למקסם את ההשפעה. בהתבסס על הממצאים ממחקר זה, WWF דוחק בממשלות, תעשייה ואזרחים לקחת אחריות ולבנות במשותף מודל יעיל לכלכלה מעגלית בו נמנע פלסטיק מיותר ושום פלסטיק לא הופך לבזבוז.

 


WWF קורא לממשלות הים התיכון
    • כניסה להסכם מחייב כחוק לחיסול דליפת פלסטיק לטבע עד 2030, ולתמוך זה בזה בהשגת מטרה זו.
    •  לאסור שימוש חד-פעמי מיותר ובעייתי של מוצרי פלסטיק, וליישם תכניות אחריות לתעשייה כאחראיות להשפעות במורד הזרם של המוצרים שלהם.
    • השקיעו במערכות יעילות לניהול פסולת כדי להבטיח שכל החומרים נאספים, משתמשים בהם מחדש וממחזרים אותם.
    •  תמיכה בחדשנות של חלופות פלסטיות ופיתוח שוק חומר ממוחזר.
    • לקדם צריכה אחראית ונכונה ניהול פסולת בקרב תושבים ותיירים.
WWF קורא לתעשייה
    • לקחת אחריות על מחזור החיים המלא של מוצרי הפלסטיק במקום להעביר את עלות הפסולת לחברה וטבע.
    •  תכנון מוצרים שמבטלים כל פלסטיק מיותר, כך שניתן למחזר ולעשות שימוש חוזר בקלות.
    • לייצר מוצרים העשויים מחומרים ממוחזרים, מבלי להשתמש בפלסטיק בתולי (או חדש) מיותר.
WWF קורא לחברי הציבור
    • הימנעו מצריכת מוצרי פלסטיק חד פעמיים ואמצו עוד אלטרנטיבות ידידותיות לסביבה.
    •  מיון פסולת בהתאם לדרישות העיריות המקומיות.
    • השתמשו בכוחכם כדי לקרוא לממשל ולתעשייה לקחת את כל הפעולות הדרושות.

 

איום זיהום הפלסטיק במזרח התיכון עם 22 מדינות וטריטוריות, אגן הים התיכון מייצר 10%  מכל מוצרי הפלסטיק, מהווים יצרני הפלסטיק הרביעי בגודלם בעולם. עם קצב ייצור הגדל ב-4% בשנה, ייצור מוצרי פלסטיק ים תיכוניים הגיע כמעט ל- 38 מיליון טונות בשנת 2016.

זה שווה לייצור 76 קילוגרם של מוצרי פלסטיק עבור כל אדם שחי באזור, שהוא 23 קילוגרם יותר מהממוצע העולמי. ייצור פלסטי על פני כולם מדינות הים התיכון פולטות כ -194 מיליון טונות של פחמן דו חמצני בכל שנה, בדומה לשש פעמים בשנה פליטת פחמן של לונדון.


72% פסולת פלסטית בלבד מסתיים במערכת מבוקרת
הטמנה ושריפה – נותרו היעוד העיקרי של הפסולת = שום מערכת מעגלית.
טורקיה ומצרים אחראיות ל- 2/3 מדליפת הפלסטיק לטבע.


 

מדינות הים התיכון מייצרות 24 מיליון טונות פסולת פלסטית בכל שנה, ומנהלות רק 72 אחוזים מהפסולת באופן מבוקר,עם מדינות מסוימות המבצעות יותר טוב מאחרות. מבין הפסולת שנוצרה נאספים 20.4 מיליון טונות (85 אחוז), מה שמותיר 3.6 מיליון טונות (15 אחוז) לא נאספים ועלולים לדלוף לטבע. מבין הפסולת שנאספה, 17.3 מיליון טונות (72 אחוז) מנוהל באמצעות טיפול בפסולת מבוקרת. 10.2 מיליון טונות (42 אחוז)
מסתיימים במזבלות מבוקרות. 3.3 מיליון טונות (14 אחוזים)נשרפו; ומחזור 3.9 מיליון טונות (16 אחוז).

הפסולת שנותרה מנוהלת בצורה לא מספקת עם 0.2 מיליון טונות (1 אחוז) בסופו של דבר למזבלות שאינן מכבדות את המינימום דרישות סניטריות (מטמנות לא מבוקרות) ו -2.8 מיליון טונות (12 אחוזים) הושלכו שלא כחוק. 6.6 מיליון טונות של פסולת פלסטיק לא נאספים, מושלכים בגלוי או מושלכים במזבלות לא מבוקרות, המכונים ביחד "פסולת המנוהלת שלא כהלכה", הוא המקור העיקרי לדליפת פלסטיק לים התיכון.

בממוצע, מדינות דרום הים התיכון ממחזרות פחות מעשרה אחוזים מפסולת פלסטית, שיעור מיחזור נמוך יותר מהאזור בכללותו. שלוש מדינות ים תיכוניות מהוות שני שלישים מפלסטיק שדלף לטבע. כל מדינה ים תיכונית מנהלת בצורה שגויה חלק מהפסולת שלה, אך בהתחשב בייצור וצריכת הפלסטיק שלהם דפוסים, גודל כלכלה ומערכות ניהול פסולת עדכניות, התורמים הגדולים ביותר לפסולת ניהו ללא נכון באזור הם מצרים
(42.5 אחוז), טורקיה (18.9 אחוז) ואיטליה (7.5 אחוזים)

0.57 מיליון טונות של פלסטיק שדלף לטבע עושה את דרכו לים התיכון בכל שנה, שווה ערך להטלת 33,800 בקבוקי פלסטיק למים בכל דקה.

בעוד שרוב הפסולת הפלסטית נותרה ביבשה או במערכות מים מתוקים, עדויות עדכניות מראות שכ- % 10 מהזיהום היבשתי בסופו של דבר הופך לזיהום ימי. פעילויות החוף תורמות עד מחצית מכמות הפלסטיק שנכנס לתוך הים התיכון, ו -30%  מגיע מהיבשה דרך נהרות. השאר מקורו בים.

על בסיס לנפש, מדינות מזרח הים התיכון מנהלות יותר פסולת מאשר מדינות מערב הים התיכון הגורמות לדליפה גבוהה יותר לים. אזור סיליקיה בטורקיה יש את זיהום קו החוף הגבוה ביותר בים התיכון, אחריו באזורי החוף שמסביב ברצלונה ותל אביב. אחר נקודות חמות עירוניות כוללות ולנסיה, אלכסנדריה, חוף ונציה קרוב לדלתת נהר פו, והמפרץ של מרסיי. שכנה של טורקיה נהרות הפו והנילוס הם הנהרות המזוהמים המזינים פלסטיק לים.

מקורות הפסולת הפלסטית בים תורמים תוספת 0.1 מיליון טון פלסטיק בים התיכון. מקורות זיהום בים כוללים אובדן מטען או השלכת פסולת פלסטיק בלתי חוקית אל הים, אובדן או השלכת ציוד דיג. ענפי המסחר הימי והדייג מהווים 20 אחוזים מהפלסטיק שנכנס לים התיכון בכל שנה.

בניגוד לאוקיינוסים העולמיים, 80% מזיהום הפלסטיק הימי בים התיכון חוזר ליבשה בתוך עשור, יוצרים חופים וקווי חוף מזוהמים. ההערכה היא כי 247 מיליארד חתיכות פלסטיק צפות בתוך שטח הים התיכון, מספר זה צפוי להמשיך לצמוח עם קצב ייצור הצפוי לגדול פי ארבעה עד 2050.

כל יום, בממוצע 5.1 קילוגרמים של פלסטיק מצטבר לאורך כל קילומטר של קו החוף. ריכוזי הפלסטיק הגבוהים בחופי איטליה (12.6 kT לשנה) וטורקיה (12.1kT לשנה) צוברים הכי הרבה פסולת פלסטיק על קו החוף בכל שנה. מעריכים כי פסולת פלסטיק המצטברת בחוף גדולה פי תשע מהפסולת בקרקעית הים, אבל כמעט אי אפשר לנקות אותה.

פלסטיק יוצר אתגר רציני לטבע, לחברה ולכלכלה

פסולת פלסטיק פוגעת במערכת האקולוגית הים תיכונית.
זיהום פלסטי הורג חיות בר מימיות, פוגע במערכות טבעיות ומזהם את שרשרות המזון הימי. כל שנה, אנשים החיים באזור הים התיכון צורכים יותר ויותר פלסטיק ממזון ושתייה, ההשפעות המלאות עדיין לא ידועות. ברחבי העולם כיום, מעל 700 מינים ימיים, כולל יונקים ימיים וציפורים, מושפעים מפלסטיק באמצעות בליעה, הסתבכות או נזק של בתי גידול. תעשיות ימיות ורשתות דייג נטושות או אבודות או ציוד (רשתות, חבלים, מלכודות, מיכלים וכו ') פוגעים בבתי הגידול הימיים והורגים חיות בר, כולל באמצעות תופעה המכונה
"דיג רפאים".

בים התיכון זיהום פלסטי ודייג רפאים גורמים לפגיעה או למוות של עופות ים (35 אחוז),
דגים (27 אחוז), חסרי חוליות (20 אחוז), יונקים ימיים (13 אחוז) וזוחלים (5 אחוזים).

הכלכלה הכחולה המשגשגת בים התיכון מייצגת 6% מהתמ"ג, אך הערכה כי מפסידים 641 מיליון אירו כתוצאה מזיהום הפלסטיק הימי בכל שנה. תיירות, סחר ימי, והדייג הושפעו באופן ישיר ושלילי מזיהום פלסטיק. תיירות מהווה מעל שלושה רבעים מכלכלת הים התיכון, סחר ימי ודייג מהווים את השאר.

תיירות

הפסד של עד 268 מיליון אירו בכל שנה מזיהום פלסטיק. התיירות מגדילה את ייצור הפסולת החודשית בשליש במהלך חודשי הקיץ, בעלות של 1,300 אירו לטון בממוצע. עיריות יכולות להיות מוצפות על ידי זרם הפסולת הנוסף, מה שמוביל לבזבוז שלא נאסף או ניהול כושל. כתוצאה מכך, ענף התיירות בדרך כלל נושא בעלויות הניקיון כדי להבטיח כי היעדים יישארו אטרקטיביים עבור התיירים.

ענף ימי

מאבד 235 מיליון אירו לשנה מפלסטיק ימי פסולת. הובלה ימית חשופה במיוחד להתנגשויות בניילון חפצים, הסתבכות של חפצים צפים עם להבי מדחף, וסתימת צריכת מים למערכות קירור מנוע. כל אלו גורמים להשבתה של כלי שיט, עיכובים ועלויות תחזוקה נוספות. מתקני נמל נמצאים גם בסכנת נזק כתוצאה מזיהום פלסטיק, כולל סתימת נתיבי מים, מה שיוצר עיכובים ועלויות ניקוי. 

ענף הדייג

מאבד קרוב ל 138 מיליון אירו לשנה כתוצאה מזיהום פלסטיק. פסולת פלסטיק ימית יכולה לסתום מנועי סירות ורשתות דיג מובילות לשיבוש פעולות הדיג. העלות הגדולה ביותר למגזר היא לנזקי כלי שיט ותחזוקה שנגרמו כתוצאה מהתנגשות עם פסולת פלסטיק ועיכובים הנגרמים כתוצאה מרשתות דיג המתמלאות בניילון במקום דגים.

להורדת הדו"ח המלא – כאן.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן