העלויות הנסתרות של הפלנטה הפלסטית

 

המחקר ממליץ על פתרונות, כולל הגבלות משמעותיות על ייצור ושימוש בפלסטיק חד פעמי.

בשנת 2019 לבדה, ייצור ושרפה של פלסטיק יוסיף יותר מ- 850 מיליון טון מטרי של גזי חממה לאטמוספרה – שווה לזיהום של 189 תחנות כוח פחמיות 500 מגה וואט, על פי דו"ח חדש, פלסטיק & אקלים: העלויות הנסתרות של הפלנטה הפלסטית.

הצמיחה הגלובלית המהירה של תעשיית הפלסטיק, המונעת על ידי גז טבעי זול משברים הידראוליים – לא רק הורסת את הסביבה ומסכנת את בריאות האדם, אלא גם מערערת את המאמצים לצמצם את זיהום הפחמן ולמנוע קטסטרופה אקלימית.

 

זוהי המסקנה של מחקר חדש וגורף של ההשפעה הסביבתית הגלובלית של תעשיית הפלסטיק, אשר נערכה על ידי המרכז למשפט סביבתי בינלאומי ("the Center for International Environmental Law"),
פרויקט יושרה סביבתית ("Environmental Integrity Project"), הברית "FracTracker", הברית הגלובלית עבור אלטרנטיבה למשרפות ("Global Alliance for Incinerator Alternatives"), ארגון "5Gyres", וארגון "Break Free From Plastic".

הדו"ח החדש אוסף נתונים על פליטת גזי החממה של הפלסטיק בכל שלב של מחזור חיי הפלסטיק – מלידתו כדלקים פוסיליים באמצעות זיקוק וייצור לפליטות המסיביות (ומשם) של החיים השימושיים של הפלסטיק – כדי ליצור את הסקירה המקיפה ביותר עד כה של השפעות האקלים של פלסטיק.

עם ההתרחבות המתמשכת והמתרחבת של תעשיות הפלסטיק והפטרוכימיה, השפעות האקלים של הפלסטיק צפויות להאיץ באופן דרמטי בעשור הקרוב, ומאיימות על היכולת של הקהילה העולמית לשמור על עליית הטמפרטורה העולמית מתחת ל -1.5 מעלות צלסיוס. אם ייצור הפלסטיק והשימוש בו יגדל כמתוכנן כיום, עד שנת 2030, ערך הפליטות יכול להגיע ל-1.34 Gigatons בשנה שווה לפליטות של יותר מ 295 תחנות כוח פחמיות 500 מגה וואט. עד 2050, ייצור וסילוק של פלסטיק יכול לייצר 56 gigatons של פליטות, עד 14 אחוזים של כל תקציב הפחמן שנותר בכדור הארץ.

 

הצמיחה המהירה של הענף במהלך העשור האחרון, מונעת על ידי גז טבעי זול מבום השבר הידראולי, באופן דרמטי ביותר בארצות הברית, שם אנו עדים לבנייה דרמטית של תשתיות פלסטיק חדשות בחופי מפרץ הגולף ועמק נהר אוהיו.

לדוגמה, במערב פנסילבניה, מתקן חדש לייצור גז טבעי של Shell, שנבנה על מנת לספק חומרים לתעשיית הפלסטיק (הנקרא "קראן אתאן") יכול לפלוט עד 2.25 מיליון טונות של זיהום גזי חממה בכל שנה (פחמן דו- ). מפעל אתילן חדש בבית הזיקוק Baytown של אקסון מוביל לאורך חוף מפרץ טקסס ישחרר עד 1.4 מיליון טון, על פי דו"ח פלסטיק ואקלים.
פליטות שנתיות אלה משני מתקנים חדשים יהיו שווה להוספת כמעט 800,000 מכוניות חדשות לכביש. עם זאת, הם רק שניים מתוך יותר מ -300 פרויקטים פטרוכימיים חדשים הנבנים בארה"ב לבדה, בעיקר לייצור של פלסטיק ותוספי פלסטיק.

פלסטיק בסביבה הוא אחד המקורות הכי פחות נחקרים כמקור של פליטות – וזהו המרכיב המפתח החסר במחקרים קודמים על השפעות האקלים של פלסטיק. האוקיינוסים סופגים כמות משמעותית של גזי החממה שיוצרו על הפלנטה – עד 40% מכל פחמן דו-חמצני שיוצר האדם מאז תחילת העידן התעשייתי.

"פלסטיק & אקלים" מדגיש בדו"ח כיצד פלסטיק המושלך בסביבה עלול לשבש את היכולת הטבעית של האוקיינוס ​​לקלוט ולקבע פחמן דו חמצני.

דו"ח פלסטיק ואקלים משתמש בהנחות שמרניות כדי ליצור תחזית של השפעות של פלסטיק על האקלים  תחת תרחיש "עסקים כרגיל", כלומר, ההשפעות האקלימיות בפועל של פלסטיק צפויים לחרוג מתחזיות אלה.



 

הדו"ח מזהה סדרה של פעולות שניתן לנקוט כדי להפחית את ההשפעות האקלימיות האלה, מסכם כי הדרך האפקטיבית ביותר להתמודד עם המשבר הפלסטיק הוא להפחית באופן דרמטי את הייצור של מוצרי פלסטיק מיותרים, החל באיסור לאומי וגלובלי על כמעט כל פלסטיק לשימוש יחיד, AKA פלסטיק חד פעמי.

הפתרונות המוצעים כוללים:
סיום ייצור ושימוש חד פעמי, פלסטיק חד פעמי. עצירת פיתוח של נפט, גז ותשתיות פטרוכימיות חדשות. טיפוח המעבר לקהילות אפס פסולת. יישום אחריות יצרנית מורחבת כמרכיב קריטי של כלכלות מעגלות. אימוץ ואכיפה של מטרות שאפתניות להפחתת פליטות גזי חממה מכל המגזרים, כולל ייצור הפלסטיק.

לקריאת הדוח המלא: כאן.

סיכום מנהלים בן ארבעה עמודים: כאן.

 



ציטוטים מן המחברים

Carroll Muffett, נשיא המרכז למשפט סביבתי בינלאומי (CIEL):

"לאנושות יש פחות משנים עשר שנים לקצץ את פליטות החממה הגלובלית לשניים ורק שלושה עשורים לחסל אותם כמעט לחלוטין. פליטה מסיבית במהירות גוברת מייצור פלסטיק והשלכתו, מסכן את המאמצים העולמיים לשמור על שינוי האקלים מתחת 1.5 מעלות של ההתחממות. זה כבר זמן רב ברור כי פלסטיק מאיים על הסביבה הגלובלית ושם את בריאות האדם בסיכון. דוח זה מוכיח כי פלסטיק, כמו שאר הכלכלה המאובנת, שם את האקלים בסיכון גם כן. מכיוון שמשבר האקלים ומשבר הפלסטיק קשורים זה לזה, כך גם הפתרונות שלהם: האנושות חייבת לסיים את ההסתמכות שלה על דלקים מאובנים ועל פלסטיק מאובנים מכיוון שהפלנטה
כבר לא יכולה להרשות אותם לעצמה".

קורטני ברנהרדט, מנהלת המחקר, פרויקט איכות הסביבה:


"העולם שלנו טובע בפלסטיק, ותעשיית הפלסטיק כבר התעלמו מהיותם המקור העיקרי של גזי החממה. אבל יש דרכים לפתור את הבעיה. אנחנו צריכים לסיים את הייצור של שימוש יחיד, מיכלי פלסטיק חד פעמיים ולעודד מעבר לעתיד אפס פסולת".

מאט קלסו, מנהל נתונים וטכנולוגיה, FracTracker הברית:


"הרוב המכריע של הפלסטיק מיצרים אתאן, רכיב של גז טבעי נפט. הסיפור של תרומת הפלסטיק לשינויי האקלים מתחיל ממש בבארות, ולכן אנו יכולים לומר כי חלק מפליטת הפחמן מן הנפט והגז הן כתוצאה מיצירת פלסטיק. גז נוסע מאות אלפי בארות באמצעות רשת של מיליוני קילומטרים של צינורות בדרכו למתקני הזרם, יש אינספור פליטות של פחמן באמצעות דליפות, אוורור, והתלקחות, בעיקר בצורת פחמן דו חמצני ומתאן. אבל כדי לקבל תמונה מלאה של השפעות אלה, בדקנו גם פליטות ממשאיות ומכונות כבדות המשרתות את התעשייה הענקית הזו, כמו גם הסרת שטחים נרחבים של קרקע מיוערת, אשר אינם יכולים עוד לשפר את זיהום הפחמן.
בתקופה שבה דו תחמוצת הפחמן באטמוספירה היא דרמטית באופן דרמטי, אנחנו צריכים להיישר מבט קשה על ההשלכות של חילוץ פחמן מהקרקע מלכתחילה, כולל לייצור של פלסטיק".

דון מון, עמית מחקר, GAIA:


"אין דבר כזה" "סוף חיים" לפלסטיק, שכן הוא ממשיך להוות איום משמעותי על האקלים זמן רב לאחר שהוא מגיע לשלב הסופי של מחזור החיים שלו. שריפה של פסולת , המכונה גם Waste-to-Energy, הוא המקור העיקרי של פליטת גזי החממה מניהול פסולת פלסטיק, גם לאחר ששקלנו את החשמל אותו ניתן להפיק בתהליך. תוכניות הענף להרחיב באופן מאסיבי הן את הייצור הפטרוכימי והן את שריפת הפסולת,
אינם עולים בקנה אחד עם הצורך הדחוף בהפחתת משבר האקלים. הניתוח שלנו מראה בבירור כי מניעת פסולת יחד עם ייצור הפלסטיק מופחתת היא ללא ספק הדרך היעילה ביותר להפחית פליטת גזי החממה, וכמעט את הנתיב היחיד קדימה כדי להפוך את הגאות על שינוי האקלים המתגבר."

רחל לבבה-בלס, מדע תוכניות & מנהל פיתוח, 5Gyres:


שיתוף הפעולה של 5Gyres על דוח הפלסטיקה והאקלים של CIEL מסייע להסביר את ההשפעות האפשריות של פליטות גזי החממה של האוקיינוס, כולל פליטת גזי חממה מואצת ממיקרופלסטיק, ואת השפעת הפלסטיק על ספיגה של CO2 על ידי מערכות אקולוגיות של האוקיינוס. זה היה נושא חדש עבור 5Gyres למרות המומחיות שלנו של פלסטיקים באוקיינוס, ובהינתן כי רק פרסום מדעי אחד עד כה ראה ב​​פלסטיק כמקור לפליטת גזי החממה. במהלך 10 שנים של מחקר זיהום הפלסטיק האוקיינוס, ראינו את האבולוציה של ההבנה שלנו של בעיה זו. עכשיו יותר מתמיד, ראינו שינוי בתשומת הלב להבנת מקורות הפלסטיק האוקיינוס ​​לפני הכניסה לים.
האמונה הבסיסית של 5Gyres היא שאנחנו חייבים לעצור את זרימת הפלסטיק מן המקור לים – מה שמרמז כי הזמן שלנו לפעול על פי הפתרונות המוצעים בדו"ח זה, הוא עכשיו. CIEL נקטה באומץ יוזמה כדי לכלול אותנו, לגשר את השיחה של השפעות הייצור הפלסטיק עד "סוף החיים" שלה – מהפלסטיק אשר צף בים, יושב על החופים שלנו, או נח על קרקעית הים.

פון הרננדז, מתאם גלובלי, breakfreefromplastic:


"גם מצב האקלים וגם משבר זיהום הפלסטיק מונעים על ידי תלות בדלקים מאובנים. אין זה מפתיע אפוא שהמשך הייצור, השימוש והסילוק של הפלסטיק יחריף עוד יותר את משבר האקלים. במילים פשוטות, פלסטיק מחריף את שינוי האקלים. הייצור של פלסטיק חייב להיות מקוצץ באופן משמעותי עבור האנושות. יש סיכוי אמיתי, הלחימה במניעת שינוי האקלים הקטסטרופלי תוך היפוך משבר זיהום הפלסטיק באותו זמן. "

מה אומרים מומחים:

ג'פרי מוריס, Ph.D. כלכלן,  Sound Resource Management Group:


"יש לפחות שלושה חומרים בעייתיים מאוד בזבל שלנו – חיתולים, פסולת חיות מחמד ואריזת פלסטיק ויריעות. להבין איך לנהל אותם משאיר את מנהלי מערכת הפסולת מוצקה ערים בלילה. בפרט, אריזות פלסטיק ויריעות הגורמות לבעיות חמורות במיחזור במתקני מיון, הם המקור של פליטות פחמן משמעותי כאשר נשרפות במתקני האנרגיה, והם נמצאים בכל מקום.

פלסטיק הוא יחסית לא יעיל כמקור דלק וגם מכילים תוספים רבים המשחררים מזהמים מזיקים לבריאות האדם והמערכות האקולוגיות, הפתרון למניעת פלסטיק במקורות המים שלנו והנופים אינו טמון בשימוש בפסולת פלסטיק כמקורות אנרגיה. זה יגדיל את הפגיעה אשר פסולת פלסטיק כבר עושים על האקלים שלנו והבריאות.

במקום זאת, פתרונות יעילים למשבר הפלסטיק שלנו צריכים לבוא מפחתות בייצור של פלסטיק על ידי פעולות כגון ביטול אריזות פלסטיק לשימוש יחיד מכל הסוגים, קידום אריזות מזון קומפוסטאבל כמו גם אריזות לשימוש חוזר, בכל הפריטים אשר כרגע נמצאים על צדי דרכים, נתיבי מים והאוקיינוסים שלנו."

 

גרהם פורבס, גלובל פלסטיקה ראש הפרויקט, גרינפיס:


"דו"ח זה הוא דוגמה נוספת מדוע תרבות "לזרוק לשם" חייבת להסתיים. לא רק שפלסטיק הורג בעלי חיים ימיים, מסכן את הבריאות שלנו, ויוצר משבר זיהום גלובלי, הוא תורמים לשינויי אקלים קטסטרופלי. ברור יותר מתמיד שחברות וממשלות חייבות לנקוט
בפעולה חזקה כדי להשליך מיד פלסטיק חד-פעמי ולעבור למערכות של שימוש חוזר".

פריסילה וילה, Earthworks 'דרום טקסס, Earthworks:


"פלסטיק מזין את האסון האקלימי כי הוא עשוי נפט וגז, וזיהום נפט וגז הוא הסיבה העיקרית לשינוי האקלים הוא מאיץ במהירות. מתקני הפלסטיק המתוכננים בחוף המפרץ ואפלאצ'יה יחריפו את משבר האקלים העולמי שלנו, תוך איום גם על קהילות פגיעות עם סערות אינטנסיביות יותר כמו הוריקן הארווי.
אנחנו צריכים לעבור במהירות משימוש בדלקים מאובנים, כולל פלסטיק לשימוש חד פעמי. "

ז'קלין סאביץ, מנהלת מדיניות ראשית של צפון אמריקה, אוקיאנה:


"דוח זה מראה כי מפולת של פלסטיק זורמת לתוך האוקיינוסים שלנו -שווה ערך משאית מזבלה בכל רגע – הוא רק קצה הקרחון. בנוסף לצבי הים הנחנקים, לוויתנים מורעבים וללווייתנים גוססים, אנו יכולים להוסיף המסת קרחונים כתוצאה מתעשיית הפלסטיק, גובה פני ים עולה וסופות הרסניות. בין אם אתה תושב חוף או חקלאי, יונק ימי או צב ים, פלסטיק הוא האויב. אנחנו צריכים לכסות את הייצור שלו ואז לחתוך אותו. חברות חייבות לתת לנו אפשרויות טובות יותר. אחרת, כולנו הולכים לטבוע בה – באופן מילולי, אם לא ממש".

דינה כהן, מייסדת ומנהלת, קואליציית זיהום הפלסטיק:


"אנו משבחים את CIEL ושותפים לדו"ח החדש פלסטיק ואקלים: עלויות נסתרות של הפלנטה הפלסטית להדגים את ההשפעות האקלימיות המדאיגות של תעשיית הפלסטיק. זיהום הפלסטיק הוא משבר עולמי דחוף, ופלסטיק מזהם בכל שלב: החל מיצירה ועד סילוק ושריפה. זה רגע מכריע שבו לא נקבל עוד עסקים כרגיל. הצטרפו אלינו בדרישה לשינוי מערכתי לבריאות כדור הארץ וכל היצורים החיים שבו".



אודות הארגונים:

המרכז למשפט סביבתי בינלאומי (CIEL) משתמש בכוחו של החוק כדי להגן על הסביבה, לקדם זכויות אדם, ולהבטיח חברה צודקת ובת קיימא. CIEL מחפש עולם שבו החוק משקף את הקשר ההדדי בין בני האדם לסביבה, מכבד את גבולות כדור הארץ, מגן על כבודו ושוויונו של כל אדם, ומעודד את כל תושבי כדור הארץ לחיות באיזון אחד עם השני.

פרויקט איכות הסביבה הוא ארגון ללא מטרות רווח, שאינו מפלגתי המעצים קהילות ומגן על בריאות הציבור ועל הסביבה על ידי חקירת מזהמים, החזקתם על פי דין וחיזוק המדיניות הציבורית. 

FracTracker הברית היא ארגון ללא מטרות רווח, כי מחקרים, מפות, מתקשר את הסיכונים של נפט וגז פיתוח כדי להגן על הפלנטה שלנו ולתמוך שינוי אנרגיה מתחדשת. (פרק 4: הפקה ותחבורה)

הברית הגלובלית לחלופות המשרפות (GAIA) היא ברית עולמית של יותר מ -800 קבוצות עממיות, ארגונים לא-ממשלתיים ואנשים בלמעלה מ-90 מדינות שהחזון האולטימטיבי שלהן הוא עולם צודק וללא רעלים ללא שריפה. (פרק 6: ניהול פסולת)

Sound Resource Management Group, Inc פועלת לצמצום עקבות אחר זיהום,
הפחתת בזבוז ושימור משאבים ברחבי ארה"ב וקנדה מאז 1987. יש לנו ניסיון בעבודה עם מאות עסקים, ממשלות וארגונים ללא כוונת רווח. (פרק 6: ניהול פסולת)

 5Gyres הוא ארגון ללא מטרות רווח המתמקד בעצירת הזרימה של זיהום פלסטיק באמצעות מדע, חינוך ומסעות. אנו משמשים פלטפורמה למודלים מדעיים להעצמת הפעילות הקהילתית, ומעורבים ברשת הגלובלית שלנו במינוף המדע כדי לעצור את זיהום הפלסטיק במקור. (פרק 7: פלסטיק בסביבה)

breakfreefromplastic# היא תנועה גלובלית החזה עתיד ללא זיהום פלסטיק המורכב מכמעט 1,500 ארגונים מרחבי העולם בדרישה להפחתה מסיבית של פלסטיק חד פעמי לדחוף לפתרונות בני קיימא למשבר זיהום הפלסטיק.

פורסם במקור באתר CIEL – Center for International Environmental

דו"ח חדש מצביע על ההשפעה הסביבתית הגלובלית של תעשיית הפלסטיק וחושף את הנזק החמור לאקלים.

לדו"ח המלא –כאן
לתקציר הדו"ח – כאן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותכם

קבלו הטבות ועדכונים ראשונים

הירשמו לניוזלטר

אנחנו לא שולחים הרבה מיילים  אבל אלו שכן שווים קריאה :) 

זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן